Sytuacja finansowa niektórych osób sprawia, że nie są w stanie na bieżąco regulować swoich zobowiązań finansowych. W takim ciężkim dla każdego momencie przychodzą nam do głowy różne pomysły jak sobie z tym poradzić. Na pomoc przychodzi nam upadłość konsumencka. Lecz tak naprawdę czym jest upadłość konsumencka?
Upadłość konsumencka to nic innego jak jeden z procesów sądowych, który ma doprowadzić do całkowitego, bądź częściowego umorzenia zobowiązań dłużnika i w jak najwyższym stopniu zaspokoić wierzycieli. Cały proces może trwać miesiące lub lata. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z dobrodziejstwa oddłużenia?
Kto może ogłosić upadłość konsumencką?
Upadłość konsumencką mogą ogłosić osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, bądź osoby, które prowadziły działalność gospodarczą i nie mogą się uporać z wierzytelnościami pozostałymi po jej zakończeniu. Istotne jest jedynie to, aby w momencie składania do Sądu wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenta nie prowadzić działalności gospodarczej.
Jak ogłosić upadłość konsumencką?
Upadłość konsumencka może zostać ogłoszona tylko i wyłącznie na wniosek dłużnika. Dłużnik, może złożyć wniosek osobiście, bądź przez przedstawiciela do właściwego Sądu określając siedzibę na podstawie swojego miejsca stałego pobytu. Wniosek może zostać złożony tylko i wyłącznie przez osobę fizyczną, bądź byłych przedsiębiorców, którzy w momencie składania wniosku o ogłoszenie nie prowadzą działalności gospodarczej. Wniosek może złożyć osoba, która jest niewypłacalna, tj. nie jest w stanie regulować swoich zobowiązań przez co najmniej 3 miesiące. Wniosek jest objęty opłatą, która wynosi 30 zł. Jeśli osoba jest reprezentowana przez pełnomocnika, konieczne jest również uiszczenie opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w wysokości 17 zł.
Co powinno znaleźć się we wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej?
We wniosku o ogłoszenie upadłości należy wskazać:
- dane umożliwiające identyfikację (m.in. imię, nazwisko, PESEL),
- wskazanie majątku (np. posiadane nieruchomości, rzeczy ruchome jak np. auto)
- lista wierzycieli,
- uzasadnienie wniosku (zwięzłe określenie sytuacji życiowej i majątkowej).
Niewskazanie jakichkolwiek danych niezbędnych do ogłoszenia upadłości i uznania wniosku przez Sąd może skutkować oddaleniem wniosku. Kiedy osoba składająca wniosek o ogłoszenie upadłości nie czuje się pewnie, nie zna obowiązujących przepisów może skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika. Nasza Kancelaria towarzyszy klientowi przez cały proces złożenia wniosku, a także reprezentuje klienta po ogłoszeniu upadłości.
Jakie długi nie mogą zostać umorzone w upadłości konsumenckiej?
Nie wszystkie długi ulegają umorzeniu. Zgodnie z przepisami ustawy prawo upadłościowe, umorzeniu nie podlegają zobowiązania:
-
- o charakterze alimentacyjnym
- wynikające z rent z tytułu odszkodowania za wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci,
- zapłaty orzeczonych przez sąd kar grzywny, a także do wykonania obowiązku naprawienia szkody oraz zadośćuczynienia za doznaną krzywdę,
- zapłaty nawiązki lub świadczenia pieniężnego orzeczonych przez sąd jako środek karny lub środek związany z poddaniem sprawcy próbie
- naprawienia szkody wynikającej z przestępstwa lub wykroczenia stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem,
- których upadły umyślnie nie ujawnił, jeżeli wierzyciel nie brał udziału w postępowaniu.
Ogłoszenie upadłości – konsekwencje, czyli co się dzieje dalej?
Po wydaniu postanowienia o ogłoszeniu upadłości dłużnik traci władztwo nad swoim majątkiem. Nadzór nad majątkiem sprawuje syndyk, którego wyznacza sąd postanowieniem. Posiadany majątek taki jak nieruchomości i ruchomości zostaną sprzedane celem zaspokojenia wierzycieli. Konsument ogłaszający upadłość może dokonywać czynności zwykłych czynności życia codziennego i nabywać jedynie produkty codziennego użytku. W przypadku posiadania małżonka wraz z ogłoszeniem upadłości powstaje między nimi rozdzielność majątkowa. W kolejnych artykułach rozwiniemy wątek małżeńskiej wspólności majątkowej.
Pomoc kancelarii w procesie upadłości konsumenckiej:
Nasza kancelaria może pomóc przejść przez cały proces zarówno w postępowaniu o ogłoszenie upadłości, jak i dbać o interesy klienta po ogłoszeniu upadłości. Udzielamy profesjonalnych porad w zakresie prawa upadłościowego, pomożemy m.in. przygotować wniosek o ogłoszenie upadłości, reprezentować dłużników przed sądem.